Virtuální realita pomáhá lékařům a zdravotníkům zlepšovat komunikační dovednosti
Publikované: 07.08.2024
Doba na čítanie: 3minút , 533slov
Autor: Bc. Jana Gajdošová
Nedílnou součástí světa zdravotnictví je mimo jiné správná komunikace. Sdělit pacientovi nepříjemnou zprávu je neoddělitelnou součástí práce lékařů a často i zdravotníků. Nemocnice Šumperk proto pravidelně pořádá školení, díky kterým si zaměstnanci mohou své komunikační dovednosti vylepšit. Jedním z nich byl i nedávný workshop, na kterém mohli zaměstnanci komunikovat s virtuálním pacientem.
„Je mi to moc líto, ale výsledky vašeho posledního vyšetření ukázaly, že léčba nezabírá.“ Sdělení, která se neříkají snadno, ale jsou nedílnou součástí lékařského povolání. I komunikace ve zdravotnictví a sdělování závažných zpráv se ale dá naučit. V posledním roce přispívá k rozvoji komunikačních dovedností lékařů i zdravotníků také umělá inteligence a virtuální realita. Přesvědčit se o tom nedávno mohlo dvacet lékařů napříč odbornostmi a dvacet zdravotních sester, pro které nemocnice připravila speciální workshop, na kterém si díky aplikaci startupu ComGuide mohli vyzkoušet stresující komunikaci hned v několika situacích.
„Téma komunikace, sebepéče a psychohygieny se stále častěji skloňuje především ve zdravotnickém prostředí. Zdravotníci si uvědomují, že pokud nebudou mít osvojené správné principy, jak efektivně komunikovat a jak pracovat s pacientovými, ale i svými emocemi, může to snižovat kvalitu jimi poskytované péče či vést k vyhoření,“ vysvětluje náměstkyně pro nelékařské zdravotnické profese Monika Žaitliková, proč se nemocnice rozhodla workshop zaměstnancům nabídnout.
A jak školení s pomocí virtuální reality probíhalo? V kongresovém sále čekaly na účastníky workshopu speciální virtuální brýle, které lékaře a sestry vtáhly do děje. Doslova před očima se jim rozehrál příběh, v němž pacientovi či jeho blízkým museli sdělit závažnou nebo nepříjemnou zprávu. Pacient nebo jeho příbuzný, vedený umělou inteligencí, reagoval na každou jejich větu a lékaři a sestry měli za úkol adekvátně na něj reagovat a procvičovat si tak práci s emocemi ve vzájemné interakci. A tak zatímco lékaři museli panu Zahradníkovi sdělit závažnou onkologickou diagnózu a reagovat na jeho emoce, zdravotní sestry musely pacientovi sdělit, že se neplánovaně odkládá jeho vyšetření, na které se několik dní připravoval. „Ohlasy na workshop byly velmi pozitivní. Pro mnohé kolegy to bylo vůbec první setkání s virtuální realitou. Interaktivní prostředí bylo velmi realistické a virtuální pacient reagoval slovem i emocemi skutečně věrohodně,“ dodává náměstkyně. Za pravdu jí například dává hlavní sestra Interny Zábřeh Petra Foltová: „Pro náš zdravotníky je virtuální realita zatím spíše tabu. Ale myslím si, že školení v komunikaci je potřeba absolvovat pravidelně, protože říct pacientovi nebo jeho blízkým nepříjemnou zprávu opravdu není nic jednoduchého. Tento typ školení byla nová, ale rozhodně zajímavá zkušenost.“
Podle Moniky Žaitlikové je největší výhodou virtuální reality, že lékařům a zdravotníkům nabízí bezpečné prostředí, ve kterém si mohou různé scénáře procvičovat, aniž by riskovali negativní dopad na skutečné pacienty: „Děkujeme firmě ComGuide, že našim zdravotníkům umožnila vyzkoušet si tuto jedinečnou metodu a načerpat spoustu nových poznatků. Právě pocit reálného zážitku, ale v kontrolovaném prostředí, je hlavním přínosem takového tréninku.“
Nemocnice Šumperk vnímá péči o zaměstnance a jejich neustálé vzdělávání jako důležitý nástroj vedoucí k prevenci vyhoření. „Správná komunikace je nesmírně důležitá a ve zdravotnictví má zásadní význam. Komunikace je medicínská intervence a zdravotníci by se ji měli učit tak jako jiné odborné činnosti. Správnou komunikací je možné předejít nedorozuměním a z toho vznikajícím konfliktům, popřípadě stížnostem a nespokojenosti jak v řadách personálu, tak pacientů. Do budoucna proto plánujeme další vzdělávání zdravotníků, a to nejen v oblasti komunikačních dovedností,“ uzavírá Monika Žaitliková.